Skip to main content
Meld u aan voor de nieuwsbrief
Julianadriehoek Moerkapelle is een samenwerking tussen Adriaan van Erk, Wonen à la Carte B.V., Batenburg Bouw en Ontwikkeling B.V en Gemeente Zuidplas.
  • Privacy Statement
© KlokGroep 2025

Veelgestelde vragen met bijbehorende antwoorden

Laatst gewijzigd in oktober 2025.

Hoe ziet het participatietraject eruit?

Inmiddels hebben er drie participatiebijeenkomsten plaatsgevonden:

13 maart 2025: Participatieavond verkeer
  • Toelichting bij het onderzoek rondom de verkeerssituatie
19 maart 2025: Participatieavond diverse thema’s
  • Toelichting stedenbouwkundige kaders
  • Ophalen van ideeën en suggesties aan de hand van diverse thema’s
30 september 2025: Terugkoppeling
  • Terugkoppeling opgehaalde opmerkingen en ideeën, zowel voor verkeer als stedenbouw
  • Presenteren onderzoeksresultaten van vervolgonderzoeken verkeer
  • Presenteren van de stedenbouwkundige schetsverkaveling
  • Ophalen van reactie op stedenbouwkundig plan en ruimte voor aanvullende ideeën
De ontvangen feedback wordt nu zorgvuldig meegenomen in de verdere uitwerking van het project. De resultaten hiervan worden teruggekoppeld tijdens de volgende en tevens laatste participatieavond, die in het eerste kwartaal van 2026 zal plaatsvinden.

Hoe blijf ik op de hoogte en hoe word ik uitgenodigd voor participatieavond?

De uitnodigingen worden ca. twee weken voorafgaand aan de participatieavond per e-mail verstuurd via de digitale nieuwsbrief. Iedereen kan zich via www.julianadriehoek.nl voor deze digitale nieuwsbrief inschrijven. Ca. drie weken na de participatieavonden volgt er een terugkoppeling, die gepubliceerd wordt op de landingspagina www.julianadriehoek.nl.

Waarom is de Julianadriehoek een logische uitbreiding van Moerkapelle?

Aan de west-, noord- en oostzijde van het dorp gelden belangrijke beperkingen in relatie tot provinciaal beleid en beleid van het Recreatieschap Rottemeren. Enerzijds is het gebied kansrijk voor vitale landbouw, anderzijds wordt het behoud van het open en groene karakter nagestreefd. Dit streven geldt ook voor de zuidwestelijke zijde van Moerkapelle, maar aan de zuidoostelijke zijde (lees: de Julianadriehoek) laat het huidige bestemmingsplan de bouw van maximaal 300 woningen toe. Dit maakt de Julianadriehoek dan ook de meest logische en meest kansrijke locatie voor de uitbreiding van Moerkapelle.
In het co-creatietraject van het Gebiedspaspoort Moerkapelle kwam nadrukkelijk de behoefte aan betaalbare woningen voor starters en senioren naar boven. ‘Bouw zoveel mogelijk voor de eigen behoefte en de vitaliteit van het dorp,’ zo gaven veel participanten aan ons mee. Inwoners van Moerkapelle hechten er veel waarde aan dat hun ook (klein)kinderen in de toekomst in Moerkapelle kunnen wonen. Daarnaast staan de huidige commerciële voorzieningen in het dorp onder druk; meer inwoners betekent ook een grotere afzetmarkt voor de lokale detailhandel. Oftewel, de komst van extra woningen en daarmee inwoners is goed nieuws voor de wens van Moerkapelle om een vitaal en zelfvoorzienend dorp te blijven.

Wat is de stand van zaken inzake aanpassingen aan de Bredeweg, wanneer worden die fysiek uitgevoerd? Hoe verhoudt dit zich met de Julianadriehoek?

De aanpassingen aan de Bredeweg is een separaat project binnen de gemeente, gestart begin dit jaar, evenals het project Ringvaartdijk.De uitkomsten van deze projecten worden wel meegenomen in de ontwikkeling van Julianadriehoek. De Bredeweg wordt nu veiliger gemaakt met onder andere een nieuwe kruising en oversteekontwerpen. Gedurende de duur van deze 2 projecten wordt er steeds gemonitord en informatie opgehaald, welke weer meegenomen wordt in de ontwikkeling van Julianadriehoek.Voor meer infomatie inzake de aanpassingen aan de Bredeweg verwijzen we naar deze pagina.


Wat zijn de uitkomsten van het verkeersonderzoek?

Het onderzoek dat is uitgevoerd door Sweco richt zich op de vraag of én hoe de ontwikkeling van circa 300 woningen en mogelijke voorzieningen in de Julianadriehoek verkeerskundig haalbaar is.
Een onderdeel van het verkeersonderzoek is de modelstudie. Deze is uitgevoerd ten behoeve van de verwachte verkeersintensiteiten. De modelstudie toont aan dat, ook zonder de ontwikkeling van de woningen in de Julianadriehoek, een significante verkeerstoename plaatsvindt tot aan 2040. Eén van de oorzaken hiervan is de verwachte verkeersgeneratie ten gevolge van toekomstige nieuwbouwontwikkelingen in de omgeving die in deze modelstudie zijn opgenomen. Wegen zoals de Moerkapelse Zijde en de Bredeweg worden drukker. De verkeersintensiteit van de Moerkapelse Zijde komt daarbij boven de gewenste normering uit. De extra verkeersgeneratie door het ontwikkelen van de Julianadriehoek zorgt daarbij echter voor een beperkte toename op deze toekomstige verwachte te hoge verkeersdruk. Ondanks de beperkte invloed van de Julianadriehoek blijven de verwachte knelpunten (situatie 2040 nog zonder Julianadriehoek) onverminderd groot en vragen om maatregelen. Omdat dit probleem groter is dan alleen het aangrenzende wegennetwerk van de Julianadriehoek, is dit een project overstijgend probleem. Het is een verwacht probleem dat de gehele ontsluiting van Moerkapelle aangaat.
Gemeente Zuidplas erkent dat er sprake is van een te grote toename van verkeer. Daarom wordt er een separaat bovenwijks onderzoek gestart naar de ontsluiting van Moerkapelle. Hiervoor is inmiddels een projectleider binnen de gemeente aangesteld.
Naast de bovengenoemde modelstudie heeft Sweco ook een studie uitgevoerd ten behoeve van de verkeersafwikkeling van de nieuwe verkeersbewegingen die ontstaan door de ontwikkeling van de Julianadriehoek. Dit onderzoek toont aan dat een ontsluiting in het midden van het plangebied de meeste voordelen heeft. Daarnaast zijn er op bepaalde punten aanvullende maatregelen nodig. De maatregelen zien toe op zaken die vanuit het project Julianadriehoek kunnen worden getroffen (bijvoorbeeld het ontwerp van kruispunten en oversteekmogelijkheden).
Het onderzoeksrapport wordt openbaar gemaakt wanneer deze afgerond is.


Hoe gaat de verkeersontsluiting van de Julianadriehoek er uit zien?

Hoe en waar de ontsluiting het beste ingepast kan worden, is onderzocht door een gerenommeerd verkeerskundig adviesbureau. De onderzoeksresultaten zijn gepresenteerd tijdens de derde participatieavond. Hieruit blijkt dat een ontsluiting in het midden van het plangebied het meest gunstig is, waarbij wel aanvullende maatregelen nodig zijn op het gebied van kruispuntontwerp en oversteekvoorzieningen.


Hoe verhoudt dit initiatief zich tot het huidige bestemmingsplan?

Dat is onderwerp van het haalbaarheidsonderzoek. In het huidige bestemmingsplan is al geregeld dat in dit plangebied 300 woningen gebouwd kunnen worden, maar daar moet wel een zgn. uitwerkingsplan (* zie opmerking over de Omgevingswet) voor gemaakt worden.
Het huidige bestemmingsplan is wel sterk verouderd. Daarom wordt er toegewerkt naar een nieuw bestemmingsplan, dat tegenwoordig wordt aangeduid als een omgevingsplan. Hierbij zal onderzocht worden waar welke (type) woningen het beste passen. Dit in relatie tot de bestaande bebouwing, groen, water, kabels- en leidingen etc. Het resultaat hiervan is een definitief stedenbouwkundig plan. Deze vormt daarbij het beginpunt voor het opstellen van dit nieuwe omgevingsplan.
*Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Deze wet kent geen uitwerkingsplannen meer. De regels zoals opgenomen in het huidige bestemmingsplan (dus onder andere het bouwen van 300 woningen op die locatie) blijven wel gelden, Dit betekent dat de gemeente, net als onder de Wet Ruimtelijke Ordening, een ruimtelijke procedure moet doorlopen maar dat de benaming anders zal zijn. Op dit moment denkt de gemeente na over de te volgen ruimtelijke procedure.


Moet er nog een besluit worden genomen over de doorgang van dit plan (gemeenteraad, na het participatieproces) – en is er dan nog bezwaar te maken?

Ja, eerst zal een nota van uitgangspunten vastgesteld worden in de gemeenteraad. Deze nota bevat de uitgangspunten en kaders voor de verdere uitwerking van het plan voor de Julianadriehoek. Als het plan haalbaar blijkt, zal er een planologische procedure gevolgd moeten worden om de ontwikkeling van de Julianadriehoek mogelijk te maken. Ruimtelijke procedures staan altijd open voor zienswijzen, bezwaar en beroep (afhankelijk van de gekozen procedure). Uiteindelijk zullen de planologisch-juridische procedures ook langs de gemeenteraad gaan. Omdat het huidige bestemmingsplan al ruimte geeft voor de bouw van woningen op deze locatie heeft de gemeenteraad wel rekening te houden met de intentie die de gemeenteraad eerder heeft uitgesproken voor het bouwen van woningen op deze locatie.
Belanghebbenden kunnen hier een zienswijze (bezwaar) tegen indienen. Meer informatie hierover kunt u vinden op https://www.zuidplas.nl/bezwaar-maken


Wat zijn de kosten voor de gemeente voor deze gebiedsontwikkeling en is de gemeente niet de slager die zijn eigen vlees keurt?

De gemeente Zuidplas is eigenaar van één van de percelen in de Julianadriehoek. Daarmee is de gemeente ook, voor een klein deel, samenwerkingspartner van het plan. Om een initiatief zoals de Julianadriehoek op haalbaarheid te onderzoeken betalen alle samenwerkingspartners een zogenaamd ‘kostenverhaal’. Dat betekent dat de gemeente de kosten om alle plannen te toetsen door specialisten bij de ontwikkelaars zal verhalen. Hierover zijn in de intentieovereenkomst tussen gemeente en ontwikkelaars duidelijke afspraken over gemaakt. Omdat de gemeente voor een klein deel (ca.10%) ook grondeigenaar is, betaalt de gemeente ook een klein deel mee aan de kosten hiervan.