Wat zijn de kaders waarbinnen het verkeersonderzoek voor dit project wordt uitgevoerd?
Momenteel wordt onderzocht wat de impact van de ontwikkeling is op het bestaande wegennetwerk en of het haalbaar is om de nieuwe woningen te ontsluiten via de bestaande wegenstructuur.
Welke meetdata wordt er gebruikt bij het verkeersonderzoek?
Om de impact op de bestaande wegenstructuur te bepalen wordt gebruik gemaakt van verkeerstellingen. Deze tellingen zijn in opdracht van de gemeente Zuidplas in september 2023 en juni 2024 uitgevoerd.
De informatie en cijfers van de reistijdvertraging koopt de gemeente in bij een organisatie. Deze worden dus niet door de gemeente gegenereerd of bewerkt. Voor het bepalen van de reistijdvertraging voor gemotoriseerd verkeer is NDW (Nationaal Dataportaal Wegverkeer) reistijddata van heel 2024 gebruikt. Deze data is door verkeerskundig bureau DTV uit het NDW-portaal geëxporteerd. Het is dus feitelijke informatie die wordt samengevoegd door dit verkeerskundig bureau, vanuit allerlei (navigatie/GPS-) data/apparatuur etc. DTV heeft op basis van deze data de zgn. ‘free flow’ op alle wegvakken bepaald op basis van de nachtelijke uren. Vervolgens is de gemeten reistijd afgezet tegen de ‘free flow’ reistijd. Hiermee is de reistijdvertraging berekend.
Daarnaast willen we in de volgende stappen van het verkeersonderzoek ook gebruik gaan maken van het Regionaal Verkeersmodel Midden Holland (RVMH).
Zitten nieuwe ontwikkelingen als Swanladriehoek (Zevenhuizen) en Jonge Veenen (Moerkapelle) opgenomen in de gebruikte data van het verkeersonderzoek?
In het huidige onderzoek is gekeken naar het geplande woningbouwprogramma voor de Julianadriehoek en hoeveel verkeer dit genereert. Andere ontwikkelingen, waaronder de Swanladriehoek, zijn niet meegenomen in de huidige berekeningen. Enkel De Jonge Veenen was wel meegenomen voor de kruispuntberekeningen. Dit omdat er in het huidige onderzoek gebruik is gemaakt van verkeerstellingen met telslangen, welke in opdracht van de gemeente Zuidplas in Moerkapelle zijn uitgevoerd.
Naar aanleiding van de participatieavond blijkt dat er aanvullend onderzoek nodig is om antwoorden te kunnen geven op vragen vanuit omwonenden. Op deze participatieavond kwam naar voren dat er zorgen zijn over andere (woningbouw)ontwikkelingen in de gemeente Zuidplas en omgeving en of daar rekening mee is gehouden in de huidige berekeningen.
Om wel inzicht te krijgen van de impact van andere ontwikkelingen op het wegennet gaan we de komende periode werken met het Regionaal Verkeersmodel Midden Holland [RVMH]. Ten opzichte RVMH gaan we inzichtelijk te maken wat de impact is van de nieuwe ontwikkelingen in de gemeente Zuidplas en omgeving op de Bredeweg, Moerkapelse Zijde en andere omliggende wegen.
Is de meetdata dat gebruikt is bij het verkeersonderzoek openbaar?
Wij zijn geen voorstander van het publiceren van de ruwe data, dit in verband met de leesbaarheid en interpretatie ervan. We werken aan een bestand waar wij deze data op een goed leesbare manier kunnen opnemen en delen.
Hoe gaat de verkeersontsluiting van de Julianadriehoek er uit zien?
Hoe de nieuwe ontsluiting het beste ingepast kan worden, wordt onderzocht door een gerenommeerd verkeerskundig adviesbureau. Alleen wanneer de verkeersontsluiting veilig gerealiseerd kan worden zal deze er ook daadwerkelijk komen.
Onderzoek heeft uitgewezen dat één ontsluiting en één calamiteitenontsluiting voldoende is. De Julianaweg is niet geschikt voor een ontsluiting voor autoverkeer. Dit maakt geen onderdeel uit van de hoofdwegenstructuur voor de ontsluiting van Moerkapelle. Het is wenselijk om het auto verkeer op de Bredeweg te ontsluiten, ook om zoveel mogelijk verkeer richting de A12 te krijgen.
Een nieuw kruispunt moet in overeenstemming zijn met de rest van de inrichting van de Bredeweg. Voor de inrichting van de Bredeweg is een participatieproces doorlopen en een verkeersbesluit genomen. De Bredeweg wordt hier 30 km/h. Het verkeer vanuit de zijstraten zullen volgens dit besluit voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de Bredeweg.
Naast de auto ontsluiting worden de mogelijkheden voor nieuwe verbindingen voor langzaam verkeer naar de dorpskern onderzocht. Hierbij worden fietsers en voetgangers gescheiden van het autoverkeer, waardoor deze doelgroepen op een veilige manier de kern van Moerkapelle kunnen bereiken.
Voldoet de nieuwe wijk aan de bereikbaarheidsnormen voor wat betreft de veiligheid / calamiteiten nood en hulpdiensten?
Er komt minimaal één calamiteitenontsluitingen in de wijk. Het plan wordt ook altijd vooraf met de hulpdiensten afgestemd om zeker te zijn dat deze voldoet aan de voorwaarden.
Zijn er andere ingrepen als een extra wegen rondom Moerkapelle of een parallelweg aan de A12 denkbaar?
Dit valt buiten de scope van dit project. De voorliggende vraag voor dit project is of het haalbaar is om de nieuwe woningen tot ontsluiten via de bestaande wegenstructuur. Indien blijkt dat dit niet haalbaar is, zullen de initiatiefnemers samen met de gemeente andere scenario’s onderzoeken.
Verder wordt er door de gemeente op dit moment gewerkt aan de actualisatie van de mobiliteitsvisie waarin het toekomstperspectief voor de verschillende vervoerswijzen wordt vastgelegd. Dit gaat over de mobiliteitsvraagstukken op het niveau van heel Zuidplas en niet op straatniveau. Naar verwachting wordt deze rond de zomer ter inzage gelegd en vastgesteld in Q4.
Als onderdeel hiervan is de gemeente Zuidplas in gesprek met gemeente Waddinxveen over de verkeersverbindingen tussen Waddinxveen en Moerkapelle. De verwachting is dat dit een plek zal krijgen in de mobiliteitsvisie.
Valt de Moerkapelse Zijde (en het kruispunt met Noordeinde) binnen de project scope?
De scope van het onderzoek is om de impact van de ontwikkeling op het huidige verkeersnetwerk te bepalen. Het onderzoek laat zien wat de toevoeging van de woningen in de Julianadriehoek doet op de nabijgelegen wegen, waaronder de Bredeweg en de Moerkapelse Zijde. Daarbij wordt gekeken naar de intensiteit, maar ook naar de reistijdvertraging. De kruispunten nabij de Julianadriehoek worden ook bekeken en ook daarvan wordt bepaald wat de impact is.
De inrichting van de Moerkapelse Zijde en het kruispunt met Noordeinde valt buiten de scope van het project. De gemeente is hiervoor verantwoordelijk. Zij monitort de situatie van het kruispunt periodiek.